Telkens als je je op een aankoop voorbereidt, moet je voorzorgsmaatregelen nemen om er zeker van te zijn dat het het geld waard is. En een online bedrijf kopen is niet anders. Voordat je de transactie afrondt, moet je due diligence doen om er zeker van te zijn dat je investering gezond is en niet in je gezicht zal ontploffen.
Dit artikel vertelt je hoe je due diligence doet bij het kopen van een website door het proces op te splitsen in een uitgebreide stap-voor-stap gids. Bovendien stellen we je voor aan enkele van de beste diensten sites om de due diligence voor je te doen.
Wat is due diligence?
Due diligence verwijst naar het proces van grondig onderzoek van de onderneming waarin je wilt investeren of die je wilt kopen. Dit omvat het onderzoeken en beoordelen van de financiële overzichten, de cultuur, het beleid, het verkeer op de website, de belastingvoorschriften, de juridische contracten, de technologie, en andere factoren die het succes van de onderneming beïnvloeden.
Due diligence kan zowel bij traditionele brick-and-mortar bedrijven als bij online bedrijven uitgevoerd worden. Bedenk dat het uitvoeren van due diligence bij een online bedrijf een grotere uitdaging kan vormen, omdat het veel gemakkelijker is om online gegevens over dat bedrijf te vervalsen. Maar ongeacht het soort bedrijf laat elke geautoriseerde transactie die ze gedaan kunnen hebben voetafdrukken na.
Er zijn twee richtingen die een due diligence onderzoek kan nemen: gewone en omgekeerde. Traditionele due diligence gebeurt wanneer een verkoper of investeerder onderzoek doet naar het online bedrijf dat hij wil kopen. Anderzijds is er sprake van omgekeerde due diligence wanneer een ondernemer een potentiële koper onderzoekt om er zeker van te zijn dat deze over voldoende middelen beschikt om het online bedrijf te verwerven.
Bovendien zijn er twee soorten due diligence onderzoek:
Harde due diligence verwijst naar de analyse en beoordeling van concrete gegevens – activa, inkomsten, belastingaangiften, verkopen, bedrijfsadministratie, financiële overzichten, en andere feiten en cijfers die met wiskunde, boekhouding en statistiek gemeten kunnen worden
Zachte due diligence beoordeelt de immateriële kenmerken van een bedrijf – management, beleid, cultuur, organisatie, en andere factoren die de ‘menselijke kant’ van een bedrijf vormen.
Beide soorten due diligence zijn even belangrijk. Maar terwijl het uitvoeren van harde due diligence mogelijk is door professioneel feitenonderzoek, kan zachte due diligence alleen uitgevoerd worden door het bedrijf met eigen ogen te observeren of het personeel te interviewen.
Due Diligence Checklist
Due diligence kan worden onderverdeeld in 10 basisstappen; dit wordt een due diligence checklist genoemd. Hoewel het totale proces lang duurt, is het een cruciale stap die je moet nemen voor je belangrijke investeringen doet of een website koopt. Dit is wat je moet doen voordat je serieuze zakelijke ondernemingen aangaat.
- Zorg ervoor dat alles legaal is
De eerste stap van het uitvoeren van een due diligence onderzoek is je ervan te vergewissen dat het bedrijf dat je van plan bent te kopen legaal is om te opereren in termen van juridische factoren. Dat het in de ene staat legaal is, wil nog niet zeggen dat het aan de wettelijke eisen van een andere staat voldoet.
Wil een online bedrijf legaal opereren, dan moet het over specifieke vergunningen en licenties beschikken. Zo moet elk bedrijf een algemene bedrijfsvergunning hebben om standaard bedrijfsactiviteiten uit te voeren, net zoals elk standaard e-commerce bedrijf een verkopersvergunning moet hebben om goederen te verkopen.
Een andere stap is om je advocaat alle geldende bedrijfscontracten te laten doornemen. Bovendien kan je advocaat ook de garanties, leningen, en kredietovereenkomsten van het bedrijf beoordelen. Ook al is dit misschien het meest vervelende deel van een due diligence checklist, het mag niet overgeslagen worden.
- Peil de algemene financiële situatie
Dit is een van de meest essentiële stappen van de due diligence checklist. Bij de beoordeling van de financiële toestand van een bedrijf is het van vitaal belang de huidige financiële situatie te evalueren en het hele plaatje te bekijken.
Over het algemeen wordt aangeraden om de financiële gegevens van het bedrijf uit het verleden door te nemen, inkomensverklaringen, belastingaangiften, maandelijkse filialen en inkomstenoverzichten, leningen, en andere belangrijke financiële documenten. Iets anders is te vragen om een live screen share met de huidige eigenaar, zodat die je de achterkant van de website kan laten zien.
Door de bankrekeningen van het bedrijf te bekijken, krijg je het hele beeld van hoe het er financieel voor staat. Het beoordelen van de financiële situatie van het bedrijf kan onder meer voorkomen dat je een bedrijf koopt dat kniediep in de schulden zit. Daarom heeft het financiële aspect van due diligence meestal de overhand.
Als je hulp nodig hebt met je boekhouding en financiën, raden we Bench aan, een online boekhouddienst.
- Vergeet de belastingen niet
Een andere kritieke factor om in overweging te nemen is of het bedrijf regelmatig belastingen heeft betaald. Als je een website koopt, alleen om te ontdekken dat de vorige eigenaar de belastingen niet verzorgde, kun je in de problemen komen.
Zorg ervoor dat je al deze gegevens over de voorgaande vijf jaar controleert. Niet alleen moet het bedrijf regelmatig belastingen betalen, maar het moet ook alle nodige fiscale vergunningen hebben.
- Maak kennis met de eigenaar en de werknemers
Hoewel deze stap in de digitale wereld de neiging heeft overgeslagen te worden, is er een reden waarom je hem serieus moet nemen. Als je een traditioneel bedrijf zou kopen, is een ontmoeting met de werkgever en het personeel vanzelfsprekend. Maar bij online bedrijven vindt een ontmoeting met de huidige bedrijfseigenaar niet altijd plaats.
Om mogelijke juridische problemen of problemen met het online bedrijf te vermijden, moet je de identiteit van de huidige eigenaar verifiëren. Zelfs als je ze niet fysiek kunt zien, zoek ze dan op sociale media – begin met LinkedIn, en ga dan verder met Twitter en Facebook. Op die manier kun je er zeker van zijn dat je geen zaken doet met een oplichter.
Kennis maken met het personeel van het bedrijf is ook een goed idee als je de personeelsstructuur en de bedrijfscultuur beter wilt begrijpen. Door dat te doen zul je veel beter voorbereid zijn als je er gaat werken.
- Inspecteer het Intellectuele Eigendom van het bedrijf
Een nieuw bedrijf komt met nieuw intellectueel eigendom. Het intellectuele eigendom van een online bedrijf kan de vorm aannemen van handelsmerken, auteursrechten, patenten, domeinnamen, en handelsgeheimen.
Omdat je het intellectuele eigendom van het bedrijf zult erven, moet je het eerst inspecteren. Daarna moet je nagaan of de huidige bedrijfseigenaar de rechten op het intellectuele eigendom in kwestie heeft, wat betekent dat bedrijven van derden er niets van kunnen claimen.
Als het online bedrijf dat je van plan bent te kopen goederen verkoopt, heb je voorraadbeheer en andere tastbare aspecten van een e-commerce bedrijf om over na te denken.
- Verifieer het verkeer van de website
Het verkeer van een website is misschien wel een van de belangrijkste factoren om rekening mee te houden bij het meten van het succes van een online bedrijf. Het omvat het aantal paginabezoekers, het aantal kliks, en het omzettingspercentage. Daarom moet je het verkeer analyseren en de echtheid ervan verifiëren.
Je moet de legitimiteit van de verkeersbron bevestigen, want het is gemakkelijk te vervalsen. Om het bijvoorbeeld te laten lijken alsof een website veel bezoekers heeft, kunnen bedrijfseigenaren automatisch verkeer kopen in de vorm van spam of bots accounts. Maar met de juiste software moet het eenvoudig zijn om die valse accounts uit elkaar te houden.
De nodige zorgvuldigheid bij het controleren van website verkeer zou ook moeten bestaan uit het beoordelen van:
– De gemiddelde tijd die een bezoeker op de website doorbrengt
– Het aantal pagina’s dat een bezoeker bezoekt
– Het omzettingspercentage
– De bron van het verkeer
Er zijn verschillende online platforms die je kunt gebruiken om de zorgvuldigheid van het verkeer te beoordelen, zoals Google Analytics.
- Begrijp het operationele proces
Om het hele operationele proces te doorgronden van een online bedrijf dat je van plan bent te kopen, moet je weten wat er voor nodig is om dat bedrijf te runnen. Dit omvat inzicht in het soort verantwoordelijkheden dat het online bedrijf met zich meebrengt en de tijd die het kost om elke taak te volbrengen.
Als je eenmaal doorhebt hoe je nieuwe bedrijf functioneert, wordt het gemakkelijker voor je om vooruit te plannen, taken te delegeren, en het tijdschema dienovereenkomstig in te delen. Om te weten te komen hoe je nieuwe bedrijf functioneerde voordat jij erbij kwam, kun je altijd de vorige eigenaar om raad vragen of zelfs navraag doen bij de werknemers.
- Inspecteer de producten en diensten
Als je van plan bent een online bedrijf te kopen of erin te investeren, zorg er dan voor dat het kwaliteitsproducten of -diensten biedt. Tenzij je dubbel zo hard wilt werken om te proberen een falend bedrijf weer op de been te krijgen, maak je het jezelf gemakkelijker door te investeren in een bedrijf dat al enigszins succesvol is.
Kijk bij dit aspect ook naar de tevredenheid van de klanten. Zijn de klanten tevreden over de service die ze kregen? Hoe zit het met de producten die ze bestelden? Om de klantentevredenheid van je website te verbeteren, zorg je ervoor dat je bedrijf de beste toeleveringsketen gebruikt. Kijk ook naar het leverings- en verzendingsbeleid en kijk of er enkele gebieden zijn die je kunt verbeteren.
- Zorg ervoor dat je bedrijf vooruitstrevende technologie gebruikt
Het technologische aspect is een van de belangrijkste als het om online bedrijven gaat. Dit geldt ook voor hardware en software. Het bedrijf moet een kwaliteitsplatform gebruiken. Onderzoek ook of de medewerkers de juiste communicatie-apps gebruiken.
Huur een programmeur in om de hele website door te nemen en te zoeken naar problemen en technische haperingen. Dat zal de kans op risico’s tot een minimum beperken.
- Leer het gedrag van je klanten kennen
Of je bedrijf succesvol is zal altijd afhangen van je klanten – of je er genoeg hebt. Ga dus, voor je een bedrijf koopt, na of het genoeg klanten heeft om het draaiende te houden.
Je kunt het vorige management vragen naar typische klanten, aan welk soort producten of diensten ze de voorkeur geven, of en in hoeverre ze de richtlijnen van de gemeenschap volgen, enz. Als je bijvoorbeeld een website koopt alleen om te ontdekken dat hij niet genoeg verkeer genereert, kun je zijn marketing spel verbeteren met campagnes, sociale media, en affiliate programma’s.
Een website kopen
Als je geïnteresseerd bent in het kopen van een online bedrijf, kijk dan eens naar deze overzichten:
https://www.webshopovername.nl/aanbod
https://www.webshopovername.nl/kennisbank/website-te-koop
https://www.webshopovername.nl/kennisbank/amazon-fba
Vink elk punt op je due diligence checklist af
Geen enkele belangrijke zakelijke beslissing moet lichtvaardig genomen worden, zeker niet grote zakelijke ondernemingen zoals investeringen en overnames. Daarom is het handig te weten hoe je due diligence moet doen als je een website koopt. Of je nu besluit het zelf te doen of een due diligence platform te gebruiken, het zal je kans op risico’s minimaliseren en voorkomen dat je in een val loopt.